Tillfällig vistelse i Tranemo

Om du har behov av hjälp i hemmet och planerar att tillfälligt besöka Tranemo kommun, kan du få hjälp av hemtjänst och hemsjukvård.

TranemosjönTranemosjön

Hemtjänst

Planerar du att besöka Tranemo kommun och har behov av hemtjänst så kan du få hjälp med detta. Du kontaktar då din biståndshandläggare. Din biståndshandläggare kontaktar sedan Tranemo kommun. Eftersom det krävs planering för att få hemtjänsten att fungera ber vi dig att kontakta din biståndshandläggare i god tid före din resa. Du får hjälp under den tid, kortare eller längre, som du är här.

Hemsjukvård

Har du hemsjukvård i hemmet och behöver det under din vistelse i Tranemo, vänder du dig till hemsjukvården i din kommun. Hemsjukvården i din kommun bedömer ditt behov och kontaktar Tranemo kommun.

Hjälpmedel

Behöver du hjälpmedel, till exempel rullstol eller rollator under din vistelse i Tranemo tar du i första hand med dina egna hjälpmedel hemifrån.

Information till biståndshandläggare

Beställning av insatser i Tranemo kommun enligt 2a kap. 6 § socialtjänstlagen görs via blanketten Ansökan tillfällig vistelse. Bosättningskommunen ansvarar för att blanketten är komplett ifylld och inkommen senast fyra veckor innan vistelsens start. Beställningen ska vara anpassad till de förutsättningar som bostaden i Tranemo kommun har.

Förutsättningarna skiljer sig ofta från de i hembostaden och kan innebära större eller mindre behov av stöd. Bosättningskommunen bifogar den dokumentation som krävs för att beslutet kan verkställas med god kvalitet, exempelvis utredning med behovsbedömning, genomförandeplan eller annan specifikation av insatserna. Om beställningen avser hälso- och sjukvårdsuppgifter som enligt bedömning kan utföras som egenvård ska ett egenvårdsintyg bifogas. Om detta inte följs kan det innebära att verkställigheten blir försenad.

Fakturering

Tranemo kommun fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut enligt utförd tid.

Det är bosättningskommunens ersättningsbelopp som gäller, därför måste era belopp anges på beställningsblanketten. Ersättningsbeloppet är det belopp ni ersätter er utförare med, inte det som brukaren betalar i avgift. Om ersättningsbeloppet inte anges kommer Tranemo kommuns ersättningsbelopp att faktureras, Ersättningsnivåer 2019.

 

Beställning av insatser i Tranemo kommun enligt 2a kap. 6 § socialtjänstlagen görs via blanketten Ansökan tillfällig vistelse. Bosättningskommunen ansvarar för att blanketten är komplett ifylld och inkommen senast fyra veckor innan vistelsens start. Beställningen ska vara anpassad till de förutsättningar som bostaden i Tranemo kommun har.

Förutsättningarna skiljer sig ofta från de i hembostaden och kan innebära större eller mindre behov av stöd. Bosättningskommunen bifogar den dokumentation som krävs för att beslutet kan verkställas med god kvalitet, exempelvis utredning med behovsbedömning, genomförandeplan eller annan specifikation av insatserna. Om beställningen avser hälso- och sjukvårdsuppgifter som enligt bedömning kan utföras som egenvård ska ett egenvårdsintyg bifogas. Om detta inte följs kan det innebära att verkställigheten blir försenad.

Fakturering

Tranemo kommun fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut enligt utförd tid.

Det är bosättningskommunens ersättningsbelopp som gäller, därför måste era belopp anges på beställningsblanketten. Ersättningsbeloppet är det belopp ni ersätter er utförare med, inte det som brukaren betalar i avgift. Om ersättningsbeloppet inte anges kommer Tranemo kommuns ersättningsbelopp att faktureras, Ersättningsnivåer 2019.

 


Publicerad den 15 juli 2019, senast ändrad den 16 juli 2019