Vanliga frågor om slam

Här har vi samlat svar på den vanligaste frågorna kring slam.

Ett frågetecken

 

Vad ska jag tänka på innan slamtömnings sker?

  • Att vägen ska vara framkomlig, även från slambilens uppställningsplats till själva slamanläggningen.
  • Om locket inte är väl synligt skall det markeras med en plastpåse, vimpel el dyl. Det är inte alltid samma chaufför som kommer till dej.
  • Plocka undan föremål som är placerade på locket.
    Se mer utförligt om detta under fliken ”framkomlighet och säkerhet för vår entreprenör”
  • Eventuell avbokning ska göras innan den 1:e i aktuell tömningsmånad

Jag har fått avisering, kan jag skjuta upp tömningen?

  • Om tillfället för en aviserad slamtömning ej passar kan man välja att tacka nej till en enstaka tömning förutsatt att man kontaktar oss för en tömning senare under året.
  • En senare tömning måste beställas genom vår kundtjänst.
  • Man kan då beställa en tömning som görs inom 5 arbetsdagar för 1.590:-, eller inom 3 arbetsdagar för 1.835:- Behöver man få akut tömning är kostnaden 2.310:- och då töms brunnen inom 24 timmar.

Varför får jag betala en budningsavgift när jag beställer extra tömning?

Du betalar en budningsavgift för att det kostar mer att utföra en enstaka tömning i ditt område. Ordinarie pris är beräknat på att alla i området får tömt samtidigt.

Jag har nyss fått tömt men nu är brunnen full igen, hur kommer det sig?

Det kan vara svårt att se om tömning av ens brunn har gjorts. Kontroller om tömning har gjorts på följande sätt:

  • Lyft försiktigt på locket
  • Två- och trekammarbrunnar är alltid fyllda med vatten, vilket gör att det kan verka som att brunnen inte har blivit tömd.
  • Genom att lyfta på locket kan  innehållet kontrolleras. Om det är en tjock kaka högst upp i slamfacket är det inte tömt.
  • Genom att känna på innehållet med en pinne går det också att avgöra om det är tömt. Är innehållet trögflytande är det inte tömt, om det känns som att röra i vanligt vatten är det tömt.
  • Kontrollera botten, brunnar har olika bottnar. Vissa brunnar ska ha ett mindre lager av slam i botten och ska inte sugas helt torra. Om det bara är ett mindre slamlager har tömningen utförts.

Jag behöver få tömt akut och kundtjänst har stängt, vad gör jag?

Ring dirket till vår entreprenör Svenljunga Slamsugning 070-3322363.

Hur får jag avisering om slamtömning?

Det kommer ett aviseringsbrev till slamkunden, ca 3 veckor före planerad tömning.

Under 2020 kompletterar vi detta med att även skicka ut avisering via en sms-tjänst.

Läs mer om tjänsten här och registera dig gärna, eftersom vi i framtiden kommer att gå över helt till sms-avisering.
Notera att det går att lägga till flera telefonnummer och att aviseringen även kan fås som epost. Tänk på att ange exakt rätt bostadsadress, dvs ev. siffor och liknande. Om du har problem att registrera dig så kontakta kundtjänst 0325-57 00 00.

 

  • Att vägen ska vara framkomlig, även från slambilens uppställningsplats till själva slamanläggningen.
  • Om locket inte är väl synligt skall det markeras med en plastpåse, vimpel el dyl. Det är inte alltid samma chaufför som kommer till dej.
  • Plocka undan föremål som är placerade på locket.
    Se mer utförligt om detta under fliken ”framkomlighet och säkerhet för vår entreprenör”
  • Eventuell avbokning ska göras innan den 1:e i aktuell tömningsmånad

Publicerad den 7 april 2020, senast ändrad den 8 april 2020